Translate

måndag 24 augusti 2015

Skev värld

Samhället, världen, klimatet, utsugningen av vår jord, länder vars befolkning skoningslöst utplånas helt av andra människor och av naturen, platser där vattnet kommer vara helt slut om sex år och vår föräldrarpenning som inte höjdes med 25 kr om dagen så nu måste vi rösta på SD så att inte fler invandrare kommer hit till Sverige och tar våra pengar. Jag skulle vilja skriva mer här på bloggen. Skriva ett inlägg snabbare, ibland skriva mer inriktad. Få ner mer av det jag tänker och tycker. Skriva utan att tänka så mycket på vad jag tänker. Jag har så många tankar. Så många tankar så att det blir överfullt och rinner ut på gatan i pölar. Ju längre tid pölen ligger där desto grumligare blir den. Det är när den är nyregnad och orörd som den måste tas annars blir det bara geggigt.

Jag tror P3 gav de mest upplysande nyheterna imorse. En studie gjord av någon på något universitet i Stockholm har visat att ensamkommande flyktingbarn är mer sysselsatta och har mer driv än flyktingbarn som kommer med föräldrar. Direkt efter meddelas att pojkbandet One Direction ska gå skilda vägar. "Ja du hörde rätt men ta det lugnt." Detta bara för ett år så att pojkarna kan göra lite annat varförsig ett tag. Puh herregud, där trodde jag hela min vecka skulle gå åt skogen. Tack P3. Jag känner mig upplyst!

Varför man överhuvudtaget gör en sådan studie på 10 000 barn är för mig obegripligt. Ännu mer så, att det kommer ut på radions nyheter. Vill vi verkligen spä på folks oförmåga att kritiskt tänka själva och den flödande rasismen? >>Jaha, då var det bevisat. Endast ensamkommande flyktingbarn ska släppas in i vårt vackra rika land. Dom kommer snabbare göra nytta och ge tillbaka till det svenska samhället.<< Eller, vill vi att de lata flyktingbarnen med föräldrar ska höra så att de bannemej sätter fart och gör någon nytta. Lite eld i baken. För det har de antagligen inte redan smakat på så att det sprutat ut genom öronen. Jag finner ingen som helst logik i P3:s rapport som inte heller gav minsta hint om dess syfte utan lämnade allt till lyssnarens fria tolkning. Äckligt.

Jag är spyfärdigt trött.. Äckelstudier på barn, äckliga ord tacksamhet och otacksamhet, äcklighet som gnäll, klasskillnader och status. Det ger avsmak i munnen som en fesljummen Corona. X2000 åker vi på rätt in i väggen och sen en enda stor smäll så var det över. Ingen ska behöva ta ansvar, ingen bryr sig. Det är så jävla omoraliskt att göra en studie på flyktingbarn, på barn överlag. Det är så jävla omoraliskt att skylla alla Sveriges samhällsproblem på invandrarna, för det är så dagssituationen ser ut i svenska munnar. Min pappa är finsk men inte fasen yttrar sig någon om honom, om finnarna. Bara jag, när jag var 15 och skrek att jag hatar finnar som ständigt satte sig mitt i pannan. Nej, för det är ju de mörkhyade invandrarnas fel. Eller bara mörkhyade överlag. Det är dom. Våra politiker har helt tappat taget och det är en soppa men man har ett egenansvar för sig själv och sina yttranden. Man ansvarar för sina val och val kommer med konsekvenser. Jag vill inte vara med på tåget som rusar. Jag vill stanna det, stanna upp. Vill inte åka med.

Det vore till mer allmännytta att meddela att lilla grodan Egon fortfarande lever i träsket i Brasiliens vattensnår eftersom det indikerar att det fortfarande är en utmärkt miljö för Egon och därmed finns det än hopp för planeten. Vem fan bryr sig om pojkarna i One Direction gör en till platta närmsta månaden eller åker jorden runt för att titta på papegojjor? Låt pojkarna vara. Dom behöver inte mer uppmärksamhet, jag tror att de överlever ändå.
Kan alla som gnäller och gör äckligheter bara bromsa lite. Livet är inte så odrägligt. Även om vi svenskfödda också kan må dåligt, vara sjukskrivna, vara utbrända, lida av psykisk ohälsa, vara funktionshindrade, ha fysiska åkommor and the list goes on, så är det inte dessa barns fel. Eller de mörkhyades eller finnarnas. Att Försäkringskassan är en invecklar byråkratisk myndighet som jobbar långsammare än en snigel i glapack och Arbetsförmedlingen inte ens vet vad de har för rättigheter att informera om till arbetssökande är inte heller dessa människors fel. Inte heller att telefonkön till 1177 är fyrtio minuter och man hinner dö innan man kommit fram. Det ligger på våra politikers bord och i våra händer när vi röstar. Det finns också något som kallas medmänniska och civilkurage. Kan inte alla som gnäller och gör äckligheter byta plats med ett flyktingbarn för en vecka. Eller en dag. En dag skulle nog räcka. Där Försäkringskassor, fri sjukvård, barnomsorg och skola är lika långt bort som en resa till månen samtidigt som bomber faller och hela din familj skjuts framför dina ögon. Sedan kan P3 berätta om hur detta kränkt våra medborgerliga och mänskliga rättigheter. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar