Translate

lördag 15 augusti 2015

Vårt samhälle är en grönsakssoppa

Godmorgon lördag. En liten pojk har fått sin första tand. Den har spruckit igenom. Diego kände det igår när Oscar gnagde lite på honom. Han har gjort så flera gånger om dagen på oss senaste dagarna. Vi kände med fingrarna och blev nästan lika glada i hjärtat som när han sa "mamma" klart och tydligt häromdagen. (Jag beskriver mest min egna känsla här. Han har inte sagt pappa lika tydligt än.) Två vuxna personer överlyckliga i falsett. Puss och kram skumbanan. Mitt barn kommer vara sötaste ungen någonsin med tänder.

Igår lirade Oscar och jag i storligan! Här ska ni höra. Först åt vi lunchen med pappa på skolan. Han hade glömt lunchlådan hemma så då tajmade Oscar fint sin förmiddagsvila så jag fick på mig lite anständiga kläder. Fast dom var nog efter allt inte så anständiga bredvid de slöjtäckta lunchande kvinnorna. Här ska ni få svettig fyllig hud i överflöd! Gå med barnvagn i 30 grader steksol över kullersten är ingen fräsch lek. Det var en muslimsk man som ställde till med tumult för nån vecka sen på SFI gällande att alla kvinnor ska bära slöja och att vi alla ska vara muslimer. För egen del är det bra tack men du får gärna tro på vad du vill. Jag tycker det ser omständigt och varmt ut med så mycket tyg. Det blev ett jädra pådrag med polis och grejer.

Jag pratade hela lunchen med en thailändska. Hon har ett barn här, ett barn i Thailand och gravid i fjärde månaden. Det enda hon tyckte var jobbigt här var att hennes man hade köpt hus mitt i skogen och inte i stan. Vi pratade kollektivtrafik och barn mest. Hon var väldans trevlig och berättade att när hon har jobb så ska hon fråga sitt barn i Thailand om hon vill komma hit. Hon förväntar sig inte att hon kommer att vilja det eftersom hon har sitt liv där nu men hoppas. Hon lät som en klok mor och jag hoppas att det blir på bästa möjliga sätt för barnen. Dagens happening för det lunchande sällskapet bjöd Diego på när Oscar fick komma ner på golvet. Barnet är löst och det var visst inte rent för att folk gick där. Blickar och just kommentaren till mig om det orena golvet som inte var bra gjorde mig inget särskilt. Det är ju skönt att man är så fri i sina val. Utforska du vidare gubben vi tvättar med Vanish sen.  

Dagens storligeduett drog vidare över kullerstenarna fast denna gång i skugga till Ica där vi fick med lite förnödenheter. Sedan blev vi utskällda på öppen gata när vi blev upplockade på handikappsparkering (size som två stora lastzoner). Damen väntade faktiskt på färdtjänst. Hon hade redan skällt ut ett stackars par som parkerat med tillstånd. Det hade förstås inte den arga stressade damen sett innan hon tog ton mot dom så damen i bilen tog kortet från framrutan och tryckte upp i ansiktet på henne. Hon blev lite ställd, grymtade för sig själv och svarade tillbaka med att de iallafall får backa. Hejvilt viftade hon med ena handen åt vänster medan den andra handen höll hårt i rullatorn. Herrn satte sig i bilen och backade 30 cm utan ett ord.  
Ja, det är inte alltid alla rotfrukter ur vår jord smakar mums i samma soppa utan lite chili och kärlek. 





I rullande fordon med AC flög vi fram till lekparken vid sjön. Tre mammor och deras tre söner från samma månad strosade fram i skuggan av träden och fläkten från sjön. Två av pojkarna med samma namn, efternamn och födelsedatum. Det kan man kalla sammanträffade! 

Nöjda barn, lugna mammor, mellis på gräset, gunggung. Oscar somnade i bilen hem och fortsatte sova ute i vagnen. Eftermiddagen spenderade vi som bilderna nedan visar. Hela dagen bara sprutade glädje, tacksamhet och lugn. Tacofredag bjöd givetvis kvällen också på. ;)




Prinsesspoolparty med mina prinsar ♡


Idag är det släktträff på mormors brors sida som gäller. Ganska stort men chill. Vi ska hålla till i skogen vid ett sommarhus. Vad jag vet finns det ingen thailändska i hans släkt. Dags att göra oss anständiga!











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar