Translate

måndag 15 december 2014

Lussebullar, julidyll och sockerkilona

Nu har det hittills snöat två gånger och också regnat bort samma dag. Det är så obeskrivligt vackert när snön faller tyst ute, julstjärnan lyser i fönstret och glöggen värms på spisen. Sådär idylliskt. Sådär som det kommer vara i vårt hem i år utan stress och bara familjemys. Jag älskar det och jag hoppas verkligen vi får en vit jul.

Jag tänkte jag ska leta upp något eller några roliga recept på godisbak till julbordet. Något nytt att prova annat än ris á la malta, knäck och pepparkaksgubbar. Missförstå mig rätt, ris á la maltan är helig för min del och här kokas det minst två påsar grötris till gröt och ris á la malta. Men kan vara kul och prova lite nytt. Tipsa gärna!

  


Dessa fina guldkringlor lyckades vi med mannen och jag. Oscar trivs när det är lugnt och sov hela tiden med en matning emellan. Min första egna satta lussedeg! Med grädde i. Galet gott! En värmd lussebulle, hembakt pepparkaka och glögg.. Skulle väldigt lätt kunna bli min kost under december månad. 

Att gå ner sista gravidkilona under december har vi ju redan lagt på hyllan!! Så mycket socker man trycker i sig, denna månaden borde heta sockerkilon istället för december. Sockerkilon utan samvete. För jag bryr mig verkligen inte om den biten! Det är för jäkla gott och mysigt för det. Jag tror inte heller jag lyckas utveckla diabetes av några få veckors extra sockerintag (låt mig iallafall tro det). Jag har till och med bestämt mig för att köpa några extra glöggflaskor i år och ha på lager. Tur att grötris säljs året runt iallafall!

Det ska även ses till att bli lite hemmaspa här för denna urheta mama med en rishög till hår. Funderar på att be Diego göra en 3D-ritning på nån snygg frilla som jag sedan kan klippa... Star Wars - filmerna har indeed inspirerat! Eller vad säger ni? ;) Ny färg blir det också. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar