Translate

lördag 20 september 2014

Hos barnmorskan

Hej lördag, så var det helg igen.
Vad tiden går fort. Idag skiner inte solen så starkt och jag tycker det är fantastiskt skönt med en sval dag. Bra lördag.

Igår var jag hos barnmorskan. Vi såg då att mitt blodtryck ligger väldigt högt, tydligen i "övre gräns". Hon tog om det tre gånger under besöket och det visade samma varje gång. Det kändes inte så lugnt. Hon var ganska snabb med att göra rutinundersökningen på bebis och allt var lugnt där. Hjärtat slår fint, huvudet fortfarande neråt fast inte fixerat och rörelse finns det. Så det var skönt.

Det gällde alltså mer mig. Vi tog en kissesticka för att kolla så jag inte läcker protein i urinen och det gör jag inte. Det skulle isåfall vara tecken på havandeskapsförgiftning. (Det kan ni läsa mer om på 1177 om ni vill.) Men jag har lite andra symptom som stämmer in på det så min barnmorska ringde förlossningen för rådgivning. De tyckte vi skulle avvakta och ta nytt blodtryck på måndag på MVC eftersom jag inte läcker protein. Annars hade jag fått komma in för blodprover. Så på måndagförmiddag ska vi ta ett nytt blodtryck. Ligger det fortfarande högt så blir det ny kissesticka och visar den inget så nytt blodtryck och så vidare var tredje dag ungefär. Nu var enda förhållningen att vila och undvika all form av stress för att hålla trycket nere. Även att vara uppmärksam på symptomen och isåfall ringa förlossningen direkt.

Dessa andra symtom är den snabba och kraftiga svullnad (vätskeansamlingar) som min kropp gjort senaste, kanske tre?, veckorna, den är verkligen märkbar i varje lem i min kropp, haft lite flimmer för ögonen, lite huvudvärk. Svårt att säga, som vanligt, exakt vad det kan bero på. Kan ju räcka med en varm dusch för att blodtrycket ska stiga och få lite svimmel! Men nu hade jag ju inte precis duschat innan besöket...

Så, vila nudå. Hur jag känner mig:
Som en förkyld flodhäst fast i min egen kropp med ett litet liv där inne som skumpar runt och mår jättebra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar