Translate

tisdag 18 mars 2014

Migrationsverk och sånt

God morgon!

Här är klockan 8 på morgonen och solen lyser fint! Jag är galet sugen på fralla med ost och paprika men får nog denna morgon nöja mig med annat färskt bröd och liknande getost. :)

Idag ska vi presentera massor med fint iordningställda papper och dokument för Migrationsverket! Angående mitt visum för ett år. I Bolivia har vi svenskar rätt att vara tre månader utan visum. Vi behöver bara ett svenskt pass som är giltigt sex månader efter hemfärdsdatum. Lätt.

Men jag är ju här lite längre än tre månader, för tillfället fyra och en halv, och detta kräver papper, stämplar, pengar och tålamod! Det kräver visum.

Första etappen görs om 30 dagar och sedan för ett år. Man kan söka på arbete, studier, familj..  Ja ni förstår. Vi sökte på relation, att vi ska gifta oss. Det krävs intyg från en advokat och en annan person vars titel jag inte kan översätta till svenska. Den kallas här iallafall för "Notaria de fe publica". Och en heeeel del andra papper.

Hursom så fick jag de första 30 dagarna. De är nu redan slut och vi ska presentera alla nya papper för Migrationsverket idag. Är tanken iallafall. Byråkratin här är minst sagt invecklad och extremt långsam så det är anledningen till att vi är lite sena med denna andra etapp. Det värsta som kan hända, eller ja, näst värsta, är att vi får straffbetala de dagar jag varit här illegalt däremellan, vilket är ca 18 svenska kronor per dag.

Men nu håller vi alla tummar och tår vi har!
Gör det ni också.

Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar