Translate

onsdag 5 februari 2014

Hjulet snurrar!

Hejsanhallå!

Hej på återseende, hoppas allt är fint med er! :) Nu när hälsan är med till hundra så är jag tillbaka i mina vanliga skor och oj vad det sprätter och far i fingrar och ben! Ommöblering, massa födelsedagar, ansökningar om uppehållstillstånd och förberedelser för arbete är lite av vad 2014 hittills har bjudit på! Nu känns det som att jag har börjat komma in i det som formar sig som Diegos och min vardag här och vi har bland annat fått till vår mycket behövda kontorshörna! Hör och häpna, kontrolltoken med klockan alltid klistrad i handflatan, lever numera en spontan och improviserad vardag! Det är ett helt annat tempo här och tider är inte till för att passa. Vissa öppettider får man ju ha koll på men det mesta löser sig ungefär vilken tid på dygnet som helst, ungefär. Jag stressades i början av detta, att inte veta exakt när vi ska vara på en viss plats, att inte veta exakt hur många som ska komma, när ska jag liksom börja göra mig i ordning? Ska jag vänta med att äta innan eller kommer det dröja länge innan de serverar maten? Hur mycket ska vi förbereda? Ja, detaljer för vissa kanske, stressande för mig. Sammanfattningsvis kan jag bara säga att detta går inte att förklara, man får liksom sakta vaggas in i rytmen och hitta sitt eget förhållningssätt. Generellt så ska man tänka såhär iallfall: alla tider som sägs förlängs med minst en timma - i vissa fall en halv dag, allt går att lösa på vägen, oroa dig inte för att komma sent på måndagar - alla har firat sin ledighet under helgen och kommer sent, energin är inte på max. Det som sägs är inte det som gäller, det märker du under tidens gång. Det kan bli så, det kan inte bli så. Var beredd på ändringar. "Go with the flow!", helt enkelt. Jag har vant mig! :)

Strax innan jag åkte från Sverige fick jag ett erbjudande om ett handledarjobb för den svenska grupp som kommer hit från Billströmska Folkhögskolan, samma kurs som jag kom med förra året. Det tackade jag självklart inte nej till! En gång i tiden hade jag faktiskt tankar på reseledare... ;) Min uppgift kommer att bli att främst handleda och hålla i kontakter, studiebesök och deras praktikplatser. Så mail, telefonsamtal och besök har varit en del hittills och på torsdag åker jag till La Paz för att ta emot på flygplatsen. Det ska bli jätteroligt att få ta emot och förhoppningsvis fungera som någon slags medlande trygghet! På lördagkväll tar vi nattbussen hit till Sucre och sedan är meningen att eleverna ska börja med att läsa spanska under två veckor på en spanskaskola innan de går ut på praktik. :)

Nu ska jag sova bredvid min goa man och imorgon ska jag köpa mig en agenda! Idag ville de sälja mig en babyrosa med prickar men det kändes inte riktigt som min "agenda"-stil. Kanske kommer det ett foto på resultatet imorgon... ;)

Kram och god natt!

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar